"Ik krijg er rillingen van op mijn rug", aldus het hoofd van de grootste
Britse vakbond voor de auto-industrie, Tony Woodley. Hij vreest dat de
Britse fabrieken van Vauxhall worden "weggegeven". Vauxhall heeft in
Groot-Brittannië vijfduizend medewerkers in dienst.
Garanties voor Italië
De mogelijke deal leidt ook tot onrust in Italië, waar Fiat met 82.000
werknemers een van de grootste werkgevers is. Een fusie met Opel leidt
volgens een afgevaardigde van de vakbond Fion-CGIL "onvermijdelijk” tot een
herstructurering. "Wij willen garanties dat er geen fabrieken in Italië
worden gesloten."
In Duitsland is men evenmin gerust over de fusieplannen. Marchionne gaf
dinsdag zelf in dagblad Bild al aan dat de Duitse fabrieken niet in hun
huidige omvang door kunnen gaan. "We willen geen enkele van de vier
Opelfabrieken in Duitsland sluiten, die zijn in de toekomst nodig om genoeg
auto’s te kunnen bouwen. Maar het personeelsbestand moet natuurlijk kleiner
worden; daar kan niemand iets aan veranderen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl